Dette er historien om Merrild kaffe, danskernes foretrukne kaffemærke. Merrild kaffe startede i 1960, da købmand Møller H. Merrild øjnede muligheden for at ekspandere hans forretning til også at sælge kaffe. I datidens Danmark var kaffen generelt ikke af høj kvalitet, og desuden egnede kaffe sig perfekt som dagligvare grundet dens lange hyldetid. Møller H. Merrild anskaffede sig derfor en kafferister og installerede den i kælderen under hans forretning i Kolding. Et par år senere var Rød Merrild skabt, som den dag i dag er danskernes foretrukne kaffemærke.
I løbet af 60’erne åbnede Merrild omkring 20 såkaldte kaffelagre, hvor folk kunne smage på kaffen og få sig en snak omkring brygningens ædle kunst med personalet i butikkerne. Disse kaffelagre dannede grundlaget for nutidens kaffebarer, som for eksempel Baresso og Starbucks. I 1970’erne kom supermarkederne til, og Merrild sadlede sin forretning om til at levere kaffe engros til butikkerne. I løbet af 1980’erne opkøbte Merrild Pickwick og i 2003 blev Senseo® lanceret i samarbejde med Phillips.
I mellemtiden var Merrild kaffe kommet på hollandske hænder, idet det danske kaffeimperium blev solgt til den hollandske gigant Douwe Egberts i 1979. Ved salget kom Merrild kaffe automatisk til at høre under Sara Lee Corporation, som i 1978 opkøbte hollandske Douwe Egberts. Sara Lee Corporation kendes derfor også i dag som Sara Lee / DE.